
40 студенти успешно завършиха третото издание на Курса по социално предприемачество
- Posted In : Uncategorized
- 0 : comment
През март 2019 стартира третото издание на Курса по социално предприемачество към Стопански факултет на Софийски университет, организиран съвместно от Център „Ринкър“ и Обединени идеи за България. Курсът бе посетен от повече от 80 участници, като 40 от тях успешно завършиха семестриалния предмет. Средният успех на завършилите е 5.75. Благодарим ви за старанието и мотивацията, и вярваме, че със сигурност ще станете успешни социални предприемачи!
Студентите имаха възможност да придобият практически знания и умения, свързани с изграждане, финансиране и управление на социално предприятие. Дискутирайки казуси от България и света, студентите успяха да научат основните стъпки, предизвикателства и цели във фазите на дизайн, стартиране и скалиране на успешни предприемачески инициативи със социален елемент.
Гост-лектори бяха нашите приятели от „Заслушай се“, „ClaimCompass“, „Заедно в час“, „Таратанци“, Мирослава Станева от сладкарница „Неделя“, Кирил Петрунов от „Лев Инс“. В допълнение студентите анализираха бизнес моделите на редица международни социални предприятия, сред които Ruby Cup, Danimal и Care Kenya.
Какво споделиха нашите студенти:
„Искам да благодаря още веднъж за този курс, който определено бе най-полезният лично за мен. Промени гледната ми точка за определени неща и най-важното за мен – върна ми надеждите за университета.“, студент „Икономика и Финанси“, Стопански Факултет.
„Отново благодаря за цялото старание, което полагате и вдъхновението, което ни предадохте! Страхотни сте!“, студентка „Стопанско управление с английски език“, Стопански Факултет.
„Не съм вярвал, че в рамките на 30 учебни часа може да се предадат толкова полезни практически знания. Вие доказахте, че може!“, социален предприемач.
В съдържанието на курса бяха включени анализи на различни бизнес структури, методи за управление на ресурси, структуриране на екип и добри практики за постигане на устойчивост на предприятието. Студентите разглеждаха стратегии, рискове и предизвикателства при стартиране и управление на социално предприятие.
Практическата насоченост на курса, за сметка на силно ограничена теоретична постановка, бе от основните предимства на предмета, което предразположи и студентите към активно посещение на лекциите и участие в дискусиите.
В курса бяха разгледани теми като въведение в социалното предприемачество, генериране и валидиране на идеи, бизнес модел Канвас, източници на капитал и финансово планиране. Студентите активно вземаха участие по време на дискусиите, свързани с маркетинг стратегиите, рисковете пред социалния бизнес, както и техниките за продажби и привличане на клиенти.
Как да отсеем идеите с по-висок потенциал? Как да определим целевата си група и да получим достоверна обратна връзка за нашия продукт или услуга? Кои са работещите техники за тестване и валидация? Тези и още много теми бяха дискутирани от лекторите и участниците в курса по време на лекцията за генериране и валидиране на идеи.
Какво е Value Proposition Canvas? За да обяснят бизнес модела, лекторите използваха пример за плюсовете и минусите на автомобилите “Tesla”. Целта беше да посочат важните точки в изработването на един бизнес план: Какво трябва да знаеш за продукта? Какво трябва да знаеш за клиентите? Какво ще се случи след 6 месеца? А след 1 година? Но пък в бизнеса нищо не се случва така, както сме го очаквали. Сблъсквайки се с реалността, предприемачът трябва да приеме грешките си и да вложи нови креативни идеи.
За архитектурата на добрия екип за един стартиращ (социален) бизнес, лекторите посъветваха бъдещите предприемачи в малкия екип да има разнообразие – и да не наемат хора с еднакви на техните собствени интереси. Така винаги ще получават различни гледни точки и важните въпроси ще бъдат разглеждани през различни призми.
За източниците на капитал, лекторите обясниха на неспециалистите какво е “break even point”. Кога и как успешно се постига тази точка? Какво са паричните потоци, кои са изходящите парични потоци? Как да следим маржа? Как разбираме кои месеци са доходоносни и кои не? Как се предвиждат буфери? Въпросите излитаха един след друг, тъй като управлението на финансите е сред най-интересните теми за участниците в курса.
Как да презентираме успешно пред клиенти? Как да задържим вниманието им до последния слайд? Колко дълго трябва да бъде обръщението ни и какви са нашите ключови послания? На тези и още въпроси отговорихме, разглеждайки най-важните тактики при презентиране. За щастие, студентите бяха усвоили всички съвети и това си пролича при представянето на проектите им след приключването на курса.
От гледна точка на маркетинга, разгледахме маркетинговата фуния, таргетирането на рекламни кампании, както и приложението на различни маркетинг инструменти за различни цели и бизнеси.
Говорейки за техниките за продажби и привличане на клиенти, отговорихме на въпросите кога стават успешните продажби, как се градят дългогодишни връзки с клиенти, и какви са етапите, през които трябва да минем, за да спечелим доверието на клиента и да останем негови консултанти за много години напред.
По време на лекцията за социално предприемачество и предизвикателства пред растежа обяснихме кои са основните канали за растеж на социалните предприятия, какви са плюсовете и минусите на франчайзингът, както и какви са условията, за да е възможно закупуването/финансирането на социално предприятие от по-голям търговски бизнес.
“Един риск може да има и позитивен, и негативен ефект, зависи от редица фактори, както и вашия отговор на този риск.”, сподели с аудиторията Диди по време на лекцията за рисковете пред социалния бизнес. Какви са видовете риск според пазарния, оперативния, организационния, финансовия и политическия пазар? Разгледахме ги детайлно и дадохме пример за всеки един от тях.
Говорихме си за стойността, която всеки един бизнес би могъл да преследва и каква линия трябва да следва, за да бъде максимално потенциален: стойност за клиента, стойност за бизнеса, стойност за планетата и обществото.
Очаквайте подробности за нашите следващи проекти, като повече информация можете да получите както на сайта на ОИБ (www.oib.bg), така и на нашата фейсбук страница- „Обединени идеи за България“.