1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

РЕстарТ - мост между поколенията

След втория, изключително важен и пълноценен за екип „Социални политики“ ден от "Идеите-това сме ние" 4, дойдоха още два, също изпълнени с предложения, обсъждания и трудности.

След съсредоточаването им върху целевата група от възрастни хора над 65г. и задаването на основните опорни точки в проекта си, те се заеха с едно импровизирано интервю - срещаха се с възрастни хора по софийските улици и завързваха разговор с цел да установят най-точно нуждите им. Това помогна много на екипа и на третия ден те вече бяха готови с отговорите на най-важните въпроси: къде, как и кога.

Тъй като по-голямата част от „Социални политики“ са родом от малки населени места, те решиха да съсредоточат усилията си именно там, като всеки ще има възможност да направи най-нужното на и за мястото, което познава добре.

Двата основни проблема, които бяха установени сред таргет-групата, са липсата на мобилни социални услуги и връзка между поколенията. Членовете на екипа са мотивирани да достигнат до хора в социална изолация и да им помогнат да разнообразят ежедневието си и да избягат от всекидневните си тревоги. Това ще бъде постигнато чрез кратки посещения, създаващи мост между поколенията.

До големите неща се стига с малки крачки и екип „Социални политики“ си постави скромна и изпълнима цел - в рамките на три месеца да достигне и ефективно да помогне на поне пет души от своята целева група.

В най-напрегнатия, последен ден от #идеите4, пред екипа стоеше само още един въпрос - името. Участниците стигнаха до него спонтанно и задружно. Посланието, което то носи, е ясно: РЕстарТирай общуването!

Веднага след изчистването на този последен, но важен детайл, те се заеха с популяризирането на проекта си. Страницата им във facebook събра над 100 харесвания за по-малко от час и дори получиха запитване от леля Иванка - първият желаещ да се включи като доброволец.

След успешното презентиране на Алекс, екипът си пожела успех. Те вярват напълно в необходимостта от двустранно общуване между млади и стари и нуждата от предаване на опит. Обещаха си скоро да се срещнат и да не позволят на разстоянието да ги раздели- приятелството, основано на обща цел и сходни идеи, е по-голямо от километрите, които ще ги отдалечат единствено физически.

Автор: Симона Мокрева

Фотограф: Елена Карагяурова

Защото музиката сплотява хората

Да откриете екип „Музика“ във форума „Идеите - това сме ние 4“ изобщо не е трудно. Още от коридора се долавят възгласи като „класация“, „топ 10“ или „Абе, какъв е този певец…“. В стаята звучи рап-парче, а до вратата грижливо е облегната китара.

Воден от своите модератори Антон Пейчев и Мирян Костадинов, екипът се превърна в един от победителите в четвъртото издание на форума със своя проект Sofia Оpen Music Fridays. По време на работата Антон и Мирян с усмивка изслушват всички идеи. Дори повече - подтикват участниците да не спират пред трудностите и да преодоляват препятствията, които се появяват в хода на тяхната работа.

От самото начало на дискусията, екип „Музика“ успява да се обедини около обща идея. Тази за създаването на алтернативна музикална общност у нас. Среда, в която талантливите хора могат свободно да изразяват своите интереси, опит и знания. Участниците желаят да направят този вид изкуство достъпно за всеки. „Защото музиката сплотява хората“, заявяват единодушно те.

Как ще се случи това? Екипът желае да организира регулярни събития - веднъж месечно на открита или закрита сцена (в зависимост от атмосферните условия). Замисълът е да бъде дадено поле за изява не толкова на професионалисти в бранша, а на ентусиасти в музиката. Хора с креативна натура, които до този момент не са успели да изразят себе си.

Тези, за които платформите на музикалните продукции поставят бариери. Или българите, които искат да наложат нещо иновативно, далеч от комерсиалната музика.

Екипът си е измислил „Рецепта за осъществяване" на събитието. Поставят си амбициозната цел първото издание да се реализира още в средата на месец октомври тази година. Съдържанието му ще включва ice breakers, jam sessions и музикална игра по екипи. Може да участва всеки, който обича музиката. На събитието изпълнителите, които ще се появят на сцената, и самата публиката ще бъдат взаимозаменяеми. Всеки ще има възможност да премине от едната роля в другата.

Участниците се стремят да изградят пряк път за всички българи, желаещи да се занимават с музика, без значение професионално или само за развлечение.

"Много е готино да намериш твоите хора“, казва Антон. Общите усилия на амбициозните младежи се фокусират именно върху реализирането на тези негови думи. Чрез своя проект талантливите ентусиасти желаят да изпратят послание на аудиторията. А то е, че всеки може да постигне своята мечта или цел независимо от обстоятелствата. Достатъчно е само да има необходимата мотивация.

Автор: София Татарова

Фотограф: Елена Карагяурова

"Социални политики" ще подобри комуникацията между поколенията с иновативен проект

В първите два дни от съвместната работа на екипа "Социални политики” в "Идеите - това сме ние 4” бяха обменени идеи между различни младежи с различни възгледи, събрани от една обща кауза - да променят към по-добро нечий живот.

В самото начало на събирането единият от модераторите - Василена Донева, представи успешния проект на своя екип от второто издание на „Идеите - това сме ние”, носещ името „Лечение без граници”.

След презентацията на Василена на участниците отне часове да постигнат единодушие по въпроса за целевата група, към която да насочат усилията си, точните цели и начини на изпълнение. В крайна сметка “Социални политики“ избра за фокус на проекта възрастните хора над 65 години и обмяната на опит между тях и младото поколение.

Дори след малките спорове, броят на идеите не намаля, дори напротив - раждаха се все нови и нови, повече или по-малко свързани с основната цел, но еднакво приложими към българската действителност.

Преди закриването на #идеите4 в неделя пред “Социални политики“ стоят още важни задачи - съсредоточаване върху една конкретна идея, измисляне на име за проекта и срещи с възрастни хора, които да им помогнат да определят най-точно нуждите на таргет-групата.

За да им помогнат с нелеката задача, техни гости бяха д-р Андрей Велчев, собственик и главен редактор на Любословие.bg, и Ивайло Къцарков, служител на MusalaSoft. Главната цел на двамата беше да насочат участниците към намирането на най-правилното решение.

 „Хубаво е да се използват дадените ресурси”, каза още в началото на своето изказване г-н Велчев, като посъветва младите ентусиасти да открият нещо вече съществуващо и да го развият. Неговите думи „пенсионер е състояние на духа” накараха младежите да помислят за многото различни интереси на възрастните хора, към които е насочена тяхната дейност. И двамата гост-лектори бяха категорични, че вярват в успеха на бъдещия проект на екипа „Социални политики” и желаят да работят с тях за в бъдеще.

Автор: Симона Мокрева

Фотограф: Елена Карагяурова

Финансиране 101 - Що е то?

Съботният ден на #идеите4 започна с Емилиян Кадийски и Теодор Костадинов, които проведоха работилница за финансиране 101 или т.нар. набиране на средства чрез лична среща.

Емо завършва информатика в Софийски университет „Св. Климент Охридски“ и две години работи като програмист. Бил е учител по програмата „Заедно в час“, занимава се с различни предприемачески проекти, а най-голямото му предизвикателство сега е създаването на софтуерна компания и академия за безплатни курсове в родния си град, Враца.

Тео е студент по Софтуерно инженерство в Софийския университет, работи в София през седмицата и паралелно движи новосъздадената компания във Враца. Двамата печелят конкурса на Нова ТВ за социално предприемачество ¨Reach for Change¨.

"Опитваме са дадем шанс на хората във Враца да работят нещо интересно, нещо предизвикателно и нещо, от което се печелят пари“, споделя Тео.

След кратка анкета се оказа, че 90% от участниците в работилницата вече имат опит в събирането на средства.

„Поканени са програмисти как да ви учат на финансиране“, засмяха се Емо и Тео в началото на своята презентация.

Разкажете за себе си и за компанията във Враца. Споменахте, че сте спечелили конкурса на Нова ТВ за социално предприемачество. Каква беше идеята ви?

Емо: Конкурсът се казва „Промяната“ и проектът ни беше за социално предприемачество за деца. Като награда получихме финансиране плюс медийно отразяване, което доста ни помогна. Ментори имаме от Нова ТВ. Като цяло ние сме доста доволни от програмата. Препоръчваме я на участниците.

Тео: Каква беше идеята? Точно това, с което се занимаваме - безплатни курсове във Враца, които ще помогнат на хората да имат предизвикателна и добре платена работа. И специално за какво използвахме парите – основно за създаването на IT център, което е едно място, където се водят тези курсове и всеки, който има нужда от някаква такава помощ, може да дойде да я получи.

Какво означава Финансиране 101?

Тео: И ние се чудим (смее се).

Емо: Fundraising, но на български има друго значение. Финансиране за начинаещи.

Тео: За хора, които нямат представа откъде да получат пари. Пък то се оказа, че повечето участници за получавали (смее се).

Как се събират средства чрез интернет в България? Работят ли crowdfunding кампаниите?

Тео: О, да, стига да е за нещо лошо, нещо негативно, доста успешно работят. За положителни неща и за бизнеси – малко по-трудно. Ние нямаме много опит в crowdfunding, по-скоро в медиите.

Емо: За събития събираме, но и събираме доста доброволци. Има хора, които водят безплатно курсове. Организираме едно събитие през октомври, [наречено] co-doing. Tам пак безплатно идват лектори. Имали сме лектори от най-различни места са ни гостували - от Варна, от Google един лектор сме имали. Ние сме фенове не само на финансовата част, но и на работата. Това е по-важното.

Тео: Човек много по-лесно може да ти предостави някакви ресурси, отколкото пари. Това, което казах и на хората, е да се съсредоточат, да си направят списък какво искат, какво им трябва, не като пари, а като ресурси и това да искат от хората, а пък те парите – като не могат да ви дадат друго, ще ви дадат и пари.

Каква е разликата между дарител и инвеститор?

Тео: Инвеститорът очаква печалба, докато дарителят също очаква печалба, но под друга форма – душевно удовлетворение или нещо от този сорт. Инвеститорът дава някакви пари и очаква да получи повече.

Как трябва да бъде формулиран един проект и какво трябва да включва, за да има по-добри шансове за финансиране?

Тео: Основно трябва да се каже кой е проблемът, който решава този проект и на какви хора той ще помогне, особено ако говорим за социално предприемачество, пък дори и за бизнес.

Емо: Аз бих казал и да е тестван с някакъв прототип.

Тео: Точно така, макар че има различни типове дарители и инвеститори, които финансират проекта на различни етапи, но като цяло рискът би се намалил доста повече, ако успеят да ти докажат, че нещо работи.

Финални думи или напътствия към участниците на форума.

Тео: Да не се отказват. Може този проект специално да не се получи, но това не означава, че следващият няма да се получи. Следващият може също да не се получи, но това не означава, че по-следващият няма да се получи, така че да не спират и да не губят мотивацията.

Емо: Аз бих им казал да се радват на времето, в което живеят и за многото свобода, която то ни предоставя, и че тази свобода е свързана и с отговорността ние сами да определяме какво ще се случва около нас. Да са проактивни, да не разчитат другите да им свършат работата, ами те да се задействат и да променят средата така, както искат да бъде.

В края на работилницата Емо и Тео предложиха IT помощ за проектите на екипите от „Идеите – това сме ние“ – изработката на безплатен портфолио сайт, представящ съответната организация и идея. За направата на сайт, можете да се свържете с тях на следния имейл: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

Автор: Деница Йотова

Фотограф: Михаил Хурмузов

Що е то Pitch skills с Николай Нейков

Николай Нейков от Асоциация „Дебати”, изнесе презентация на тема Pitch skills в третия ден от #идеите4.

Ники обясни на участниците в дискусията, че без значение какви са техните амбиции и цели, в даден момент те ще трябва да ги продадат на някого. Според него всеки човек се оказва в ролята на предприемач, който създава нещо с цел не да го запази за себе си, а напротив -  да го сподели с другия, за да достигне до възможно най-голяма аудитория.

Pitch на роден език означава “агитирам, опитвам се да привлека всячески дадена публика“, а skills са уменията, които използваш за целта. Ето как да направите вашия Pitch skills, като следвате няколко лесни стъпки. 

„Държиш” идеята в ръцете си, а сега трябва да намериш най-подходящата среда, за да я представиш. С какво хрумката ти е по-различна от идеите на останалите и с какво тя би била полезна на обществото? „Това е първото, с което трябва да сте наясно, за да можете да убедите и „запалите” другите. Бъдете убедителни в презентирането, ако публиката не ви повярва, че имате необходимите умения, то и няма да се съгласи да ви подкрепи и финансира”, беше съветът на лектора.

Манипулацията в днешно време се възприема като нещо негативно, но сама по себе си тя е инструмент за убеждаване и въздействие върху хората за постигането на дадена цел, т.е. социално влияние.

Взета под внимание ще бъде и вашата личност и емоцията, която ще създадете у хората. От огромно значение са ораторските умения и патосът, с който ще поднесете информацията. „Ако искате тя да достигне до максимален брой души, трябва да подчертаете ключовите думи с особена интонация. Това се нарича вокализация - начинът, по който използваме гласа си, къде правим пауза и т.н.“

Дори обаче всичко казано оттук да бъде перфектно, без солидна аргументация то е обречено. Извървели сме пътя от твърдението през обяснението и сме стигнали до доказателството. Какво представлява аргументът и за какво се ползва той? За убеждение.

„Аргументът е инструмент, който помага да предадем и убедим някого в това, в което вярваме и към което се стремим“, заяви Николай. ”Винаги, когато говорим пред публика, трябва да се съобразим каква е средата, пред която ще изложим нашите съкровени идеи, да влезем в нейния тон и да говорим на нейния език.“

За финал на лекцията Николай обобщи: ”Трябва да имаме ясни цели и да сме наясно какво искаме от нашата аудиторията – да се присъединят към вас, да станат част от екипа или да убедим инвеститорите, че идеята си заслужава и да ги накараме да инвестират в нас.”

“Още преди да започнете да говорите трябва да сте напълно наясно какво искате да постигнете с думите си, когато излезете пред публиката си, следвайте тази цел”, апелира лекторът.

Автор: Невена Търнева

Фотограф: Елена Карагяурова