1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

От Хаваи до Рила. Отговорният турист не е непукист

Какво е общото между Хаваите, Бали и Рилските езера? Вероятно много хора биха отговорили единодушно – водни басейни с неподправена природна красота. Но има и друг, по-неблажен елемент – тоновете боклуци, оставени от туристите. Малко хора се замислят за вредите, които нанасяме на природата като изхвърляме отпадъци сред нея. Това е централната тема в екип “Oколна среда”. Лекторката Венелина Величкова (еколог, журналист, любител на екстремни спортове и куп други мотивиращи дейности) предлага следните идеи за минимализиране на нашия wasteprint:

 

  •          Задължително съдържание на туристическия джоб трябва да станат торбичките за прибиране на отпадъка. Това важи включително и за хижите, тъй като хижарите често зарявят боклука в изкопи сред природата.
  •          Прибори и съдове, предназначени за многократна употреба, също стават част от багажа
  •           ...и съвет за една важна тема, пренебрегвана от много информационни източници заради "неудобния" й характер - ходенето по нужда "сред природата". Никак не трябва да се пренебрегва нуждата да сме на разстояние поне 100-200 метра от водоизточници, да не сме близо до лагери и пътеки. Ползваните кърпички не трябва да се изхвърлят, а да се прибират в торбички.

 

Излиза, че един от основните проблеми осезаемо става липсата на информираност сред туристите. Нуждата от  информационна кампания е безспорна. Децата още от малки трябва да се учат да опазват околната среда и да бъдат осъзнати пътешественици.

 

Автор: екип Журналисти

Фотограф: Тоня Атанакова

 

 

Пространство с живот – преобразяване на градското пространство

Почивните дни може да са оставили софийските улици безлюдни, но пък в екип „Градка среда“ идеите бушуват и нямат търпение да запълнят поопразненото градско пространство с живот.

Плахо се подхвърлят едно-две предложения, които обаче някой трезвомислещ глас, събрал мъдростта на работилницата по проектов мениджмънт от началото на деня, бързо отхвърля поради мащабността и неразривната им свързаност с невинаги благоразположените държавни институции. И така, оставяме проекта за социално мобилна аптека и грижата за изоставената спортна инфраструктура на екипите догодина. Да му мислят.

Празнични дни, но за предприемаческия хъс почивка няма. Събрали се да преобразят изоставени обекти и пространства в градската среда, младите ентусиасти започват да съзират възможности за промяна още в работната си стая. Дали не могат да превърнат празните шишета от вода в нещо, което да направи разходките ни из центъра по-приятни?

Погледът мислено се отправя към софийските улици – иначе красиви, но пък болезнено задръстени с автомобили, които изглеждат недокосвани от години. Предлага се старите коли, вместо да отидат за scrap, да бъдат преобразени в елементи от градската среда. С малко повече късмет (и много работа), София може да се сдобие не само с разчупени пейки, чаровни заведения или пепелници, но и с повече паркоместа.

Друга интересна идея предвижда превръщането на грозно нашерените столични сгради в платно, където талантливи urbanхудожници да развият въображението си. Предлага се чрез стратегически поставени графити да се замаскират креативно надписите, които иначе ни карат да се изчервим или да зацъкаме неодобрително с език.

Автор: Надежда Тричкова

 

Фотограф: Кристина Димитрова

Малките стъпки на големия предприемач

Всяка голяма идея се осъществява, благодарение на малките неща. „Малки“ означава също така целенасочени, ясни, адаптивни, добре обмислени, схематизирани, перспективни и разумни. Казано иначе – малките неща са големи. 

Събуждаме се с идеята, че искаме да променим света. Идеите ни са 5 и са отговорите на следните въпроси: какво, как, кой, кога и колко.

Ако седнем да отговорим поне два от тях, веднага разбираме, че денят ни няма да завърши с толкова глобална промяна, колкото сме очаквали. Целите се оказват непостижими и неизмерими,  отговорността не е налице поради грешна организация на екипа (който в перфектния сценарий вече сме събрали),  ресурсите са ограничени, конкуренцията ни диша във врата на всяка крачка, талантът е кът или обратно - екипът ни е една доза твърде креативен и (противно на всички очаквания) се оказва нашият най-голям проблем.

Решаваме да сме smart – или с други думи:

Specific (все пак се пробваме да сме конкретни)

Measurable(слизаме от облаците и хващаме метъра)

Achievable (метърът ни е достатъчно дълъг)

Relevant (извайвяме форма, седейки вече на земята)

Timely (часовникът ни е швейцарски или поне добро копие)

В перфектния случай сме намерили най-зашеметяващото име на идеята си, след падналите войни в екипа остава поне един мотивиран колкото нас, изтръскали сме джобовете на на брой щедри дарители, контакт-листата ни е значително увеличена и куп други позитивни резултати. И очакваме решаващата битка – презентацията на полупроходилата ни идея – казно на чист български – нашия пич (pitch).

Говорим умело за продукта си, оригиналното му име, рисковете, които сме изчислили с немска точност и ктитериите за успеха ни. Но поради сценичната си треска и препотяването и заекванията пропускаме да рамкираме проблема, да изясним възможностите за финансиране и да изтъкнем достатъчно добре силните страни и стойността на продукта ни. Очаквано губим надпреварата и значително по-слаб продукт от нашия излиза на пазара.

Лягаме с горчивия привкус на загубата, но с повече хъс и значителна доза опит. Заспиваме с една идея повече уважение към малките неща.

Из "Работилници по проектен мениджмънт"

Автор: Екип "Журналисти"

Бездомен, безработен, не безличен и безразличен

Социален проект раздава фотоапарати на хора без дом. Целта е да се види как изглежда светът през техните очи. Един от многото примери, дадени в нашия екип “Социални политики”, който изхожда от факта, че първата стъпка към помощта е разбирането. А то се постига с много търпение, добра комуникация и в никакъв случай само чрез еднократно подаяние.

Изолацията от обществото, липсата на възможности за работа, болестите и мизерните условия са основните проблеми, с които се сблъскват хората без покрив в България. Проблемите, както и решенията са безброй. Едно от предложенията е да се проведе информационна кампания, която ще има за цел да промени отношението на обществото към бездомните хора. Кампанията включва също така и безплатни обучения за бездомните, рамо при намирането на работа, както и възможност за общественополезен труд. Чувството за значимост е изключително важен критерий.

Още една интересна реализирана идея, която е валидирана в чужбина е homeless tour – бездомници развеждат туристи из градовете, за да им покажат облика им през техните очи. Подобна възможност трябва да бъде дадена на тези хора и у нас. Освен това те трябва да имат възможност да бъдат част от спортни мероприятия, музикални събития и други интересни занимания и екип “Социални политики” ще работи в тази насока.

 

Автор: М. Павлова

 

Фотограф: Тоня Атанакова

"Идеите - 4" завърши успешно и даде начален тласък на новите проекти

В неделя се проведоха заключителните моменти на форума "Идеите - това сме ние". Участниците в четвъртото издание се събраха в Аулата на СУ „Св. Климент Охридски“, където бяха поздравени за усилията си и председателят на Обединени идеи за България, Александър Найденов, изрази радостта си, че всеки е успял да намери нови приятели и да събере положителни емоции през изминалите дни.

Първият представен проект беше „Градински герои“. Благовеста и Иво разказаха накратко за проблема с неприветливата среда на междублоковите пространства. Техният екип има визия за промяна на тази среда и как тя да бъде направена по-красива и приятна за живущите. Въвличането на обществото е важен елемент от идеята на екипа. Проектът цели да ангажира местната общност в облагородяването на средата. Те планират един пилотен проект, в който да вложат повече усилия от самите себе си, с цел той да им послужи като визитна картичка за търсене за на партньори и доброволци.

„ПоДРОНили“ – така нарекоха своя проект екип „Иновации“. Тяхната мотивация е да помагат на цивилни граждани, засегнати от природни бедствия или други несполуки, като се използват дрони. Те отбелязаха като възможна трудност за осъществяване на тяхната идея липсата на интерес към проекта от страна на потенциални партньори и институции. Иноваторите дадоха предложение за изграждането на национална дрон мрежа, за да се помага по-бързо и ефективно на хората, които живеят в отдалечените планински райони.

Екип „Култура“ започнаха с игра, от която стана ясно отсъствието на културни събития в ежедневието на присъстващите в залата. „Coolтура" е името на техния проект, който е насочен към засилването на дълготраен интерес от учениците и студентите към литературата и другите подобни сфери. Интерактивна игра в реално време, която да върне интереса на младите към културните събития, е възможното решение. Към прекрасната идея ще се включи Столична Библиотека.

Според екип „Музика“ основното препятствие пред новите музиканти е силната комерсиализация на музикалната сцена в България и невъзможността за музикантите да развиват независимо таланта си. Името на проекта им е „Sofia Open Music Fridays“ – събитията ще обединяват хора, които обичат музиката. Там ще се обменят идеи и ще може да твориш заедно с някого, а не само да отидеш и да слушаш един концерт. Проектът вече има подкрепата на група от музиканти, които активно ще помагат за осъществяването му. Тяхното мото е „Музиката сплотява!“ и поканиха всички да дойдат и да посвирят с тях.

В презентацията на участниците от„Образование“ беше отбелязана нуждата от засилване на мотивацията на учениците да стоят в училище и да развиват своите знания, без да се чувстват притискани. Ключова роля за това играе обратната връзка между учителите и учениците. За по-малките класове те предложиха "Игровизация" на учебния процес с помощта на интерактивни табла. Те ще съдържат както информация от учебния материал, така и от живота на децата извън училище. „Надяваме се да запазим екипа си и проекта „Креа(к)тивност“ да стане реалност. Искаме да работим с мотивирани хора, които имат опит в сферата и добри идеи за образование.“ – бяха финалните им думи. „Излез в играта!“ е проектът, който ще раздвижи децата в реални услови. Игрите на компютър, таблет или телефон държат децата в нереална среда. Целта е екранът да оживее и електронните игри да се състоят навън, а децата да се забавляват истински, без да са забили поглед в някоя нова техника. Малките приятели сами ще създават своята игра, като екипът ще подготвят полето на забавление. Идеята е насочена към това да се покаже потенциалът на децата и те да прекарват повече време извън стаята си.

„Всички възрастни са били някога деца.“ (Малкият принц) – с това започна презентацията на екип „Социални политики“ за проекта им „РЕстарТ“. Намаляването на социалната изолираност на възрастните хора и приобщаването им е добрата кауза, за която ще се работи. Ще могат да се включат млади хора, които искат да дадат от своята жизненост на някого. Екипът и техните доброволци ще се срещат с възрасни хора и ще поддържат контакт с тях. В замяна младите ще могат да открият един друг поглед към живота, придобит от големия личен опит на по-старите.

След изчакване журито да вземе своето решение, стана ясно, че екип „Култура“ се е вписал най-добре в критериите за победител и техният стартиращ проект „Coolтура" е отличеният в четвъртото издание на „Идеите – това сме ние“. Екип „Музика“ бяха наградени със специална награда за втория най-добър проект, станал част от форума - „Sofia Open Music Fridays“. Спонсорството и за двата екипа е предоставено от ФПББ (Фондация „Помощ за благотворителността в България“). Предложения за ново име на фондацията дадоха от екипите на „Образование“ и „Иновации“ – спечелилите също ще бъдат наградени.

Наградата от състезанието Treasure Hunt отиде при екип „Градска среда“ – получават билети за Walltopia, осигурени от Boulderland. Всички участници, които са настанили човек от чужбина у дома за четирите дни на форума, получиха покана за събитията на Web & Events. Специални благодарности бяха отправени и към партньорите от СЕМКА, Roo’Bar, MusalaSoft и Винпром.

Участниците от екип „Култура“ бяха много развълнувани след обявяването им за победите и насърчиха всички останали да развият идеите си, независимо, че не са спечелили първото място. А какви са вашите идеи за социално предприемачество? Със сигурност ще ги очакваме другата година на следващото издание на „Идеите – това сме ние“ с организаторите от Обединени идеи за България.

Автор: Никол Ветин

Фотограф: Елена Карагяурова