1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Петър Петров : Business model canvas e лесен начин да хванеш грешките предварително

Диана Найденова

 Успешно премина и последното събитие от поредицата „Извън рамките“ за желаещи да навлязат в тъмните дебри на предприемачеството. То бе на тема тема „Структуриране на бизнес модели на базата на Business model canvas“, а присъстващите имаха удоволствието да се запознаят с Петър Петров -  създател на Soundwamp –музикална платформа за учене на езици.

Водещата Диана Найденова, както по традиция, бе подготвила презентация с основните неща, които трябва участниците в събитието да знаят, за да бъдат успешни при създаването на своя бизнес. Business model canvas е на пръв поглед една обикновена таблица. Нужно е да съдържа всички ключови послания – какво правите и на кого го предлагате, как го правите и какво печелите. Излишно е да изписвате 100 страници, за да отговорите на тези въпроси, а просто да се постараете в няколко думи да обрисувате целия проект. Предимствата на структуриране по този начин са, че той е бърз и кратък, лесно променим, споделим и дава цялата основна информация. В този ред на мисли Диана систематизира и компонентите, които трябва да притежава нашия бизнес модел, а именно:

  1. Изяснявате добавена стойност за клиента – какво той получава – новост, дизайн, цена, марка или удобство.
  2. На кого служите? Демография на клиента. Какви са ви клиентите и какъв ви е пазарът – описание на таргет група или на определен клиент
  3. Каква връзка искате да имате с този клиент? – персонална, автоматизирана, кауза, членство
  4. Каналите за достигане на клиента - „В един бизнес модел вие трябва да мислите не само как ще стигнете до клиента, а как той ще разбере за продукта, как ще се свържете с доставчиците и как ще осъществите обратната връзка след получаване на стоката“, коментира водещата.
  5.  Ключови дейности за продукта – производство, търговия, брандиране и др.
  6. Основни ресурси за продукта – интелектуални, физически, финансови
  7. Канали за приходи и разходи за ключови ресурси

Петър ПетровГостът на събитието Петър Петров (създател на Grabalanguage и Soundvamp) коментира, че чрез създаването на продукта, трябва да знаете проблема, който разрешавате. „Вашият бизнес не е продуктът, а целият канвас. Не е сайтът, или къщата, а всичко вътре, важно е дали всички компоненти се сработват“. В специално подготвена от него презентация за събитието, той даде примери със свои стартъпи – някои успешни, а други все още усъвършенстващи се. „Вие можете да похарчите адски много енергия и време да правите нещо, което можете по-практично да разхвърляте в Business model canvas, добави той.

Водещата даде пример с Nespresso – неговото развитие от 1976 до днес – разделяне на капсулата от машината, изнасяне на продажбите на кафе машина, обслужване на кафе машини, продажба, дистрибуция. Предизвикателство за участниците в събитието бе да направят веднага примерен бизнес модел на Nespresso.

В края на срещата Диана представи и критериите за оценка на презентациите, които участниците трябва да подготвят за финала на проекта на 21.02 /събота/ от 10 часа отново в зала „Америка за България“. Тяхна задача е да сформират екипи и да успеят да достигнат до ясно предаване на добавената стойност от продукта, демонстриране на пазарна възможност, устойчив бизнес модел за социално предприемачество, конкурентни предимства и цялостната ефективност на презентацията. Компетентно жури ще оценява техните презентации, а за най-добрите ще има и награди.

 

 

Автор: Петя Петрова

 

Share